Kulttuuripalveluita koskeva kysely tapahtumajärjestäjille
1
Kuinka kauan uskotte Covid-19 aiheuttaman tilanteen kestävän? Uskotteko että kulttuuripalvelut palautuvat takaisin normaaliin? Entäpä onko mahdollista että tilanteen johdosta meille jää "uusia normaaleja" tapahtumaturvallisuuteen?
Voisitteko ajatella tapahtumaturvalisuuden osalta uusien käytäntöjen sisäistämistä ja normalisointia kuluttajille jopa lähivuosien aikana? Onko mahdollista, että maskien pitäminen, lämmönmittaus tai jopa pikatestit voitaisiin ottaa osaksi turvatarkastusta poikkeustilojen (kuten pandemia) aikana? Auttaisivatko tämmöiset "hienovaraiset" muutokset tapahtumien järjestäjiä? Onko tällaisissa muutoksissa jotain käytännön ongelmia kuten lakipykälät?
2
Mistä te tapahtumajärjestäjänä olette löytäneet tai saaneet ohjeita turvallisen tapahtuman järjestämiseen?
Ketkä/mitkä tahot ovat vastaneet yhtenäisten linjausten noudattamisesta?
3
Onko poikkeustilan myötä tapahtumia järjestäessä ollut ehtona että yleisötilaisuuksissa jokaisella osallistujalla tulisi olla selkeästi eroteltu istumapaikka?
Olisiko jonkinlainen "loossittaminen" tai uudenlainen lokeroiminen mahdollista esim. sisätilatapahtumissa / festareilla / hallitapahtumissa?
Rikkooko tällainen ihmisten jaottelu tunnelmaa, onko syntynyt ideoita miten tämmöisiä järjestelyitä saataisiin normalisoitua tai otettua esim. visuaalisesti osaksi tulevaisuuden tapahtumia?
Olisiko yhtenä vaihtoehtona VIP-tilojen"downgreidaaminen" jossa luotaisiin halvempia tiloja, kuin seisomapaikkoja konserteissa konsanaan?
4
Miten Covid-19 vaikutti kävijämääriinne tänä vuonna?
Arvio missä kuussa vaikutti eniten.
JOS ei vaikuttanut ollenkaan, voitte ohittaa kysymyksen.
5
Yrittäjien tukeminen on ollut esillä Covid-19 myötä. Mitä muutoksia valtio / organisaatiot voisivat mielestänne tehdä, jotta jatkossa yrittäjien, artistien ja taiteilijoiden toimeentulot olisivat paremmin turvattu poikkeusaikona?
Toimisiko mahdollisesti jonkinlainen joustovaraus/-buukkaus tai peruutusturva myös artistien osalta, olisiko sellaista mahdollista mielestänne järjetää? Miten?
6
Onko kevään 2020 johdosta ja toimintatapojen mahdollisesta muutoksesta seurannut jotain myönteistä kehitystä / innovaatiota toiminnassanne?
7
Onko tämän vuoden aikana jouduttu tekemään muutoksia lippujen hintoihin / muihin kuluttajalle näkyviin maksuihin?
Esim. lippujen palautuksiin tai alennusryhmien muutoksiin. Onko lippujen hintoja korotettu/alennettu?
Onko hinnan korottaminen ainut mahdollisuus turvata tapahtumien tuotot jos asiakaspaikkoja / osallistujiamääriä rajoitetaan?
8
Oletteko kokeilleet tai olleet osana tapahtumien striimausta tapahtumajärjestäjänä?
Kotioloihin tarkoitettuja striimauksia.
9
JOS vastasit kysymykseen "KYLLÄ",
Voisiko tällaista järjestelyä hyödyntää ja jatkokehittää tulevaisuutta silmällä pitäen?
Mitä hyvää / huonoa
tällaisessa etäjärjestelyssä on teidän näkökulmastanne?
10
Kuinka poikkeustilan (kuten pandemia) aikana on ollut mahdollista noudattaa Aluehallintaviraston antamia ohjeistuksia toiminnan eriyttämisestä?
Esimerkiksi
Miten määritellään, milloin erillisten alueiden rajaaminen on tarpeen?
Miten yleisön liikkuminen alueiden välillä järjestetään?
Mikä on kunkin alueen sallittu enimmäisyleisömäärä?
Miten mahdollistetaan jokaiselle erillisalueelle omat tai käyttöporrastetut kulkureitit, palvelut, (kuten mahdolliset tarjoilupalvelut ja saniteettitilat) sekä tapahtumahenkilökunta. Onko se mahdollista?
Varmistaa osallistujien välisen 1-2 metrin turvavälin pitäminen myös silloin, kun yleisö saapuu tilaisuuteen ja poistuu sieltä?
Mitä käytäntöjen muuttamista se vaatisi, järjestäjän tai kuluttajien puolelta?
11
Onko poikkeustilan myötä jouduttu palkkaamaan uusia ammattilaisia / väkeä suunnittelemaan tulevaa tapahtumaa / tulevia tapahtumia?
Onko järjestämisessä apunanne normaalisti ympärivuotisia alihankkijoita, onko tilanne muuttunut jotenkin Covid-19 myötä? Miten?
12
Arvioi kuinka poikkeustilan mukana tulleiden rajoitusten ja säädösten noudattaminen voi tulevaisuudessa olla haastavaa SISÄtiloissa.
(esimerkiksi enimmäisosallistujamäärä, turvavälit, hygieniasta huolehtiminen)
Miksi ja mitkä asiat ovat osoittautuneet haastaviksi tapahtumajärjestäjän näkökulmasta?
13
Arvioi kuinka poikkeustilan mukana tulleiden rajoitusten ja säädösten noudattaminen voi tulevaisuudessa olla haastavaa ULKOtiloissa.
(esimerkiksi enimmäisosallistujamäärä, turvavälit, hygieniasta huolehtiminen)
Miksi ja mitkä asiat ovat osoittautuneet haastaviksi tapahtumajärjestäjän näkökulmasta?
14
Voiko tapahtumanjärjestäjä lähettää aluehallintovirastolle turvallisuus- ja hygieniaohjesuunnitelmansa arvioitavaksi tai hyväksyttäväksi?
Olisiko tämmöinen malli tulevaisuudessa toimiva peruskäytäntö jota noudatettaisiin aina poikkeustilan (esim. pandemia) astuessa voimaan?
15
Oletteko tapahtumajärjestäjänä joutuneet tiedottamaan koronatartunnasta tai mahdollisista altistuksista tämän vuoden aikana? Onko käytäntö/ohjeistukset tällaisten tiedotteiden luomiseen olleet selkeitä Valtion, Aluehallintaviraston, THL:n tai teidän yrityksenne sisällä?
Toivoisitteko erityisjärjestelyistä sekä mahdollisista tartuntoja koskevista tiedotteista tulevaisuudessa valmiita pohjia tai malleja mitkä olisivat yhtenevät kaikkien palveluntuottajien ja järjetäjien keskuudessa? Auttaisivatko ne teitä?
16
Onko teille tuttu käsite / oletteko käyttäneet tapahtumien järjestämisen apuna niin sanottua "Festivaalibarometriä"?
(Esim. vuosilta 2014-2018 luoneet Maarit Kinnunen, Juha Koivisto, Mervi Luonila).
Olisiko siitä apua tulevaisuuden varautumista varten ja uusien käytäntöjen luomisessa?
17
Oletteko saaneet luotua jollain tietyllä tavalla "turvallisuuden tunnetta" kuluttajille, joka on tukenut kuluttajien päätöstä käyttää kulttuuripalveluita normaaliin tapaan?
18
Vapaata kommentointia liittyen tapahtumaturvallisuuteen Covid-19 osalta.
Esimerkiksi onko jotain missä voisi säästää, vaatisiko jokin osa selvästi suurempaa rahallista avustusta etenkin poikkeustoimia silmällä pitäen? Omat tunnelmat turvallisuudentunteesta? Hyvää/huonoa tilanteessa.