.

Förskolerektorer, undersökning av trivsel och samarbete

Hej!

Som vi berättade för gruppen i sin helhet så nås vi av upprepade signaler om att trivseln och samarbetet i gruppen är otillfredsställande. Vi vill ha mer information om hur var och en av er i gruppen ser på saken, som ett sätt att få grepp om situationen inför framtida åtgärder - dvs, så att vi hittar rätt åtgärder, på rätt nivå och med rätt tidsperspektiv. Genom att fylla i denna enkät hjälper du oss nå bästa möjliga resultat. Den är anonym och vi kommer inte att lämna ut svaren till gruppen.

Läs igenom alla frågorna innan du börjar svara på den första, så att du redan från början får en uppfattning om hur alla frågorna är fördelade och vad de handlar om.

Med vänlig hälsning // Dennis & Helena

Säkrad
1

Hur trivs du i gruppen?

Vad fungerar bra för dig personligen? Vad fungerar inte bra? Blir du repektfullt och/eller omsorgsfullt bemött, enligt ditt personliga sätt att värdera respekt och omsorg? Känner du dig delaktig? Kan du se mönster eller trender över tid?
2

Anser du att gruppen är produktiv?

Ägnar sig gruppen åt rätt typ av frågor och sammanhang? Är gruppen effektiv? Kommer man snabbt fram till konkreta förslag och beslut eller staplar man snarare problemformuleringar och beskrivningar på varandra?
3

Får du energi av att arbeta i gruppen?

Energi kan det här sammanhanget t ex kännetecknas av en tydlig vilja att vara aktivt deltagande, känna positivitet och engagemang inför möten och känna sig inspirerad efter avslutade möten.
4

Bidrar gruppens arbete till utveckling för verksamheterna?

Utveckling kan förstås som ökad förmåga att uppfylla de styrdokument och riktlinjer som styr verksamheten. Det kan också förstås som förmåga att prioritera rätt och värdera utmaningar på ett genomtänkt sätt.
5

Anser du att gruppen håller sig till våra givna spelregler?

Spelreglerna är: Vi gör varandra bra. (Vi bidrar till varandras välmående och utveckling) Vi vill varandra väl. (Vi visar varandra omtanke) Shit happens. (Det finns fördragsamhet)
6

Finns det en tydlig dagordning inför möten?

Finns det en dagordning? Är den känd innan mötet? Är den accepterad av alla? Har alla lika stor möjlighet att bidra till den? Handlar den om rätt saker?
7

Anser du att gruppen håller sig till dagordningen?

Finns det en tydlig och avgränsad uppgiftsoritentering som förhåller sig till överenskommen dagordning, eller svävar gruppen ofta iväg, associerar till helt andra frågor och/eller tappar bort dagordningen?
8

Får alla i gruppen komma till tals?

9

Pågår härskartekniker i gruppen?

Förekommer osynliggörande (t ex; man får inte svar på frågor, andra tittar bort när man sagt något), förlöjligande (t ex; förminskande beteenden, man är för ung för att förstå, himlande med ögonen, eller dylikt), undanhållande av information (systematiskt utelämnad och "bortglömd"), dubbelbestraffning (omöjligt att göra/tänka rätt i någon annans ögon) och påförande av skuld och skam (att få andra att må dåligt över sina åsikter eller personliga värderingar).
10

Om du hade exempel på föregående fråga om härskartekniker - anser du att dessa är medvetna eller omedvetna främst?

11

Hur relaterar gruppen till skillnaden mellan "dialog" och "debatt"?

En dialog kännetecknas av verbal turtagning och nyfikenhet inför varandras ståndpunkter. En debatt kännetecknas snarare av att "vinna" en diskussion eller att pressa fram ett visst beslut med stegrande argumentation.
12

Övrigt

Finns det något annat som du vill framföra med anknytning till detta? T ex har vissa svårigheter med samarbete i den här gruppen återkommit genom åren, trots skiftande deltagare, chefer och mötesformer. Har du funderat kring vad som kanske aldrig har omvärderats och/eller testats, som skulle kunna ge helt nya resultat?
Skapa gratis webbenkäter ✓ Drivs av Survio